Pohádkový únor

06.03.2024

Kouzelnými vrátky pospěš s námi do pohádky..

V únoru jsme se věnovali tomu, co je dětem, kromě her nejbližší, a to jsou pohádky. Bez pohádek si dětství a pobyt ve školce nedokážeme představit.

V pohádkách se děti učí rozlišovat dobro a zlo a hlavně mají možnost proměnit se v někoho jiného. Vyzkoušet si různé role a zase se vrátit zpět do té vlastní.

U nás v mateřské škole rozvíjíme klasické české pohádky, které by v dětském věku měly převažovat a děti by se s nimi měly co nejvíce setkávat. Bohužel česká televize nabízí velký počet zahraničních animovaných příběhů, které předávají dětem spíš zlo, než dobro. Proto mějme přehled o tom, na co se naše děti v TV dívají a co si z vysílaného pořadu odnášejí.



Pokud se někdo zajímá o čtenářskou gramotnost u dětí, tak ví , že v tomto měsíci se nejvíce věnujeme rozvoji, v našem případě právě- předčtenářské gramotnosti.


Pojďme si číst aneb co je to předčtenářská gramotnost.

Co si vlastně můžeme vybavit pod pojmem – předčtenářská   gramotnost? Je to schopnost porozumět psanému textu, schopnost přemýšlet o něm a vstřebávat z něj informace, kterými pak dosahujeme určitých cílů a rozvíjíme osobní schopnosti a vědomosti , čímž se pak aktivně zapojujeme do společnosti.


V mateřských školách je předčtenářské gramotnosti věnovaná velká pozornost. Úkolem mateřské školy není naučit děti psát písmena a poznávat je, ale rozvíjet všechny dovednosti, které jsou klíčové právě pro samostatné čtení. Zaměřujeme se na osvojování a procvičování  dovednosti související s přípravou na čtení a psaní. Do vzdělávací práce jsou  zařazovány činnosti jazykového, literárního a grafomotorického charakteru.


Děti vedeme k tomu, aby uměly pojmenovat většinu toho, čím jsou obklopeny,  aby dovedly verbálně komunikovat, aby rozuměly slovům a výrazům, aby si aktivně rozšiřovaly svůj slovník, mluvily gramaticky správně, uměly své myšlenky, pocity, nálady formulovat do vět a vyslovovaly jasně a zřetelně. Aktivně jsou vedeny k poznávání dětské literatury a zájmu o knížky. Předčtenářská gramotnost je plněna  v celém výchovně – vzdělávacím procesu   v mateřské škole každý den. Děti mají volný přístup ke knihám, s knihami pracujeme v dopoledním bloku činností, předčítáme  pohádky před odpočinkem na lůžku, děti se do vyprávění pohádek vkládají také a zapojujeme do aktivního čtení i rodiče. Navštěvujeme každý rok městskou knihovnu. Seznamujeme je s básničkami, říkankami, pranostikami, hádankami, pohádkami, ilustracemi. Dramatizují pohádky, účastní se hudebně – pohybových aktivit……


 


Ano, v mateřské škole se pro děti v tomto směru dělá mnohé. Ale nemůžeme všechno nechávat jen na bedrech předškolního zařízení.. Právě rodiče svým přístupem k dítěti zásadně ovlivňují to, zda a jak se jejich potomek naučí číst.


Proto závěrem několik rad či typů rodičům, jak mohou podpořit i oni předčtenářskou gramotnost svých dětí :

-udělejte si každý den chvilku na čtení a poté si o čteném s dítětem povyprávějte (může to být takový předspánkový rituál)

-diskutujte s dětmi o všem, co je obklopuje a zajímá.

-zahrajte si stolní a deskové hry - rozvíjíte tak paměť, rozumové schopnosti, komunikaci a adodržování pravidel platících pro všechny bez rozdílu.

-kupte dětský časopis a plně společně úkoly 

-mluvte spolu, jak dítě prožilo den ve školce. Opět tím rozvíjíte paměť, komunikaci, vyprávění.

-navštivte knihovnu

-půjčte si, kupte knížku s obrázky (popis obrázku a vyprávění)



 


Fotogalerie zde: https://www.rajce.idnes.cz/msstonarov/album/pohadkovy-unor-2024

 

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky