Pohádkový únor
Kouzelnými vrátky pospěš s námi do pohádky..
V únoru jsme se věnovali tomu, co je dětem, kromě her nejbližší, a to jsou pohádky. Bez pohádek si dětství a pobyt ve školce nedokážeme představit.
V pohádkách se děti učí rozlišovat dobro a zlo a hlavně mají možnost proměnit se v někoho jiného. Vyzkoušet si různé role a zase se vrátit zpět do té vlastní.
U nás v mateřské škole rozvíjíme klasické české pohádky, které by v dětském věku měly převažovat a děti by se s nimi měly co nejvíce setkávat. Bohužel česká televize nabízí velký počet zahraničních animovaných příběhů, které předávají dětem spíš zlo, než dobro. Proto mějme přehled o tom, na co se naše děti v TV dívají a co si z vysílaného pořadu odnášejí.
Pokud se někdo zajímá o čtenářskou gramotnost u dětí, tak ví , že v tomto měsíci se nejvíce věnujeme rozvoji, v našem případě právě- předčtenářské gramotnosti.
Pojďme si číst aneb co je to předčtenářská gramotnost.
Co si vlastně můžeme vybavit pod pojmem – předčtenářská gramotnost? Je to schopnost porozumět psanému textu, schopnost přemýšlet o něm a vstřebávat z něj informace, kterými pak dosahujeme určitých cílů a rozvíjíme osobní schopnosti a vědomosti , čímž se pak aktivně zapojujeme do společnosti.
V mateřských školách je předčtenářské gramotnosti věnovaná velká pozornost. Úkolem mateřské školy není naučit děti psát písmena a poznávat je, ale rozvíjet všechny dovednosti, které jsou klíčové právě pro samostatné čtení. Zaměřujeme se na osvojování a procvičování dovednosti související s přípravou na čtení a psaní. Do vzdělávací práce jsou zařazovány činnosti jazykového, literárního a grafomotorického charakteru.
Děti vedeme k tomu, aby uměly pojmenovat většinu toho, čím jsou obklopeny, aby dovedly verbálně komunikovat, aby rozuměly slovům a výrazům, aby si aktivně rozšiřovaly svůj slovník, mluvily gramaticky správně, uměly své myšlenky, pocity, nálady formulovat do vět a vyslovovaly jasně a zřetelně. Aktivně jsou vedeny k poznávání dětské literatury a zájmu o knížky. Předčtenářská gramotnost je plněna v celém výchovně – vzdělávacím procesu v mateřské škole každý den. Děti mají volný přístup ke knihám, s knihami pracujeme v dopoledním bloku činností, předčítáme pohádky před odpočinkem na lůžku, děti se do vyprávění pohádek vkládají také a zapojujeme do aktivního čtení i rodiče. Navštěvujeme každý rok městskou knihovnu. Seznamujeme je s básničkami, říkankami, pranostikami, hádankami, pohádkami, ilustracemi. Dramatizují pohádky, účastní se hudebně – pohybových aktivit……
Ano, v mateřské škole se pro děti v tomto směru dělá mnohé. Ale nemůžeme všechno nechávat jen na bedrech předškolního zařízení.. Právě rodiče svým přístupem k dítěti zásadně ovlivňují to, zda a jak se jejich potomek naučí číst.
Proto závěrem několik rad či typů rodičům, jak mohou podpořit i oni předčtenářskou gramotnost svých dětí :
-udělejte si každý den chvilku na čtení a poté si o čteném s dítětem povyprávějte (může to být takový předspánkový rituál)
-diskutujte s dětmi o všem, co je obklopuje a zajímá.
-zahrajte si stolní a deskové hry - rozvíjíte tak paměť, rozumové schopnosti, komunikaci a adodržování pravidel platících pro všechny bez rozdílu.
-kupte dětský časopis a plně společně úkoly
-mluvte spolu, jak dítě prožilo den ve školce. Opět tím rozvíjíte paměť, komunikaci, vyprávění.
-navštivte knihovnu
-půjčte si, kupte knížku s obrázky (popis obrázku a vyprávění)
Fotogalerie zde: https://www.rajce.idnes.cz/msstonarov/album/pohadkovy-unor-2024